Rik
משולחנה של ארנה רובין (1927-2014)
ראשי תוכן עניינים סיפורים מהשואה יומן הילדות של יוליקה מעולמה של ארנה רובין על ארנה רובין האינטרנט הפרטי של ארנה
ציור צילום תפירה ועוד... כתיבה ספרים שובבות מוסיקה משפחה ישראל רובין חברים תעודת הזהות של ארנה

מעולמה של ארנה רובין


מזכרות ליום השנה - 2015

יום השנה הראשון לפטירתה של ארנה רובין ז"ל ויום השנה המאה להולדתו של ישראל רובין ז"ל

מאת צבי יוליאן רובין

שני דורות \ אלה רובין

לא קל להיות הורים,
נפשו של הילד להבין,
למצוא את המילים
ההופכות אותם לאנשים.

לא יותר גרועה
גרועה מילדיי,
ולא יותר טובה
מהם הייתי.

אני מייחסת לעצמי
יותר ממה שודאי,
ואני בי מתעלמת
גם אני הייתי פעם ילד.

לא יותר גרועה
גרועה מילדיי,
ולא יותר טובה
מהם הייתי.

היום כמו כל הורה מסור
מוכנה להקריב באהבה,
כמו שבני יהיה פעם
כשישמע באוזניו...אבא.

השיר נכתב על ידי אלה (ארנה) רובין; דימונה, ישראל; 1966
השיר תורגם מרומנית על ידי בנה צבי רובין.
השיר בוצע, הולחן ועובד כהפתעה ליום השנה של ארנה על ידי איתן גליקי מקיבוץ משמר הנגב. המשפחה אסירת תודה על המחווה היפה.

ארנה רובין נפטרה ב- 9 למרץ 2014 ועם התקרב יום השנה הראשון התלבטתי (בנה יחידה וכותב שורות אלו) כיצד לציין יום זה באופן שישקף את אופיה של אימי. מאחר שארנה לא היתה אישה מאמינה אז הכנסת ספר תורה לבית כנסת, למשל, לא היוותה אופציה מתאימה.

ארנה השאירה אחריה ציורים רבים שציירה במו ידיה ומספר סיפורים קצרים מתקופת השואה ומילדותי. בתחילה עלה הרעיון להוציא ספר שישלב סיפורים אלה יחד עם מבחר מציוריה אך גם רעיון זה נפסל על הסף שכן גורלו של ספר מהסוג הזה לסיים דרכו בבוידם באיזו פינה אפלה כאבן שאין לה הופכין.

כאן המקום לציין שדף זה הוא חלק מאתר שנועד להנציח את ארנה רובין ואת פועלה ולמרות היותו אתר משפחתי קטן הרי אפילו בתחילת דרכו נרשמו כ-20 כניסות יומיות שמשמעותן כ-7000 צפיות בשנה – הרבה יותר מחוג הקוראים שספר מודפס יכול להגיע.

הפור נפל על תמונה דו-צדדית (ראו למטה) בגודל A-4 המודפסת על PVC כשעל צידה ה"משפחתי" (צד א) מופיע ציור שארנה ציירה ובו ניתן לראות את ארנה ובנה (יוליקה) וכן שיר שכתבה. בצד ה"ציבורי" (צד ב) ניתן לראות סירות אפריקניות פרימיטיביות מפרי מכחולה. בנוסף, הדפסה על PVC לא דורשת מסגור, זהירות בהובלה או בניקוי, והתמונה הדקה נראית צעירה ואלגנטית.

הרעיון של הציור נראה מוצלח שכן סיכויים רבים שמישהו יתלה אותו על הקיר ולא ימצא דרכו לפינה נשכחת. הדו-צדדיות נועדה לאפשר בחירה לחברים וקרובים מהמעגל השני שבטח יעדיפו את הסירות על פני ציור של אמי ושלי בתוספת שיר במתנה, אך יחד עם זאת גם הצד ה"משפחתי" יהיה עדיין בהישג יד.

סך הכל הודפסו 41 עותקים ועוד אחד ניסיוני (שונה) של התמונה הדו צדדית. איני מתכוון להדפיס עותקים נוספים מתמונה זו גם אם יהיה לכך ביקוש. אולי בעוד 300 שנה הכרוז במכירה פומבית בסות'ביס יכריז שמיצירת האומנות הזאת נותרו רק שלושה עותקים ידועים והמחיר ההתחלתי הוא...מותר להשתעשע בחלומות.

השנה (10.11.2014) חל גם יום ההולדת המאה של אבי ובעלה של ארנה, ישראל רובין. התלבטתי רבות כיצד לציין יום זה ולאחר מחשבה הגעתי למסקנה שהציור של אמי ושלי אין מתאים ממנו לציין גם אירוע זה שכן משפחתו הקטנה של ישראל היתה כל עולמו. יחד עם זאת חיטוט חוזר ונשנה בעיזבון הציורים של אימי חשף ציור עלום של ישראל והוא יוצג להלן בפעם הראשונה לרגל האירוע.


צד א'

במרכז ציור של ארנה ובנה יוליקה בהיותו בן ארבע (1958) שארנה ציירה בעפרון בשנת 2000. מעל הציור ומתחתיו, בצבע חום, רשומות התחנות בחייה של ארנה: צ'רנוביץ (רומניה, היום אוקראינה), גאלאץ (רומניה) וכן דימונה (ישראל) – שלושת הערים שארנה התגוררה בהן, במשך חייה, לפי הסדר; ואילו מוגילב (טרנסניסטריה, אוקראינה) זהו הגטו (מחנה מעבר) שארנה ומשפחתה גורשו אליו בתקופת השואה.

בצד שמאל מופיעה שיר שארנה כתבה ברומנית ב-1966 שנושאו הורות (שני דורות) ואילו בצד ימין ניתן לראות את השיר שתורגם לעברית על ידי ב-2014 לאחר פטירתה של ארנה.

יותר על השיר, שני דורות, וגלגוליו


צד ב'

שלוש סירות אפריקניות שארנה ציירה ב-1992 (שמן על קנבס). ציור זה נבחר בעקבות משאל שערכתי במשפחתנו והוא זה שזכה במרב הקולות.

יותר על תחביב הציור של ארנה

ישראל רובין בתנוחה אופיינית של קריאת עיתון - ציור של ארנה בעפרון משנת 1975. זהו הציור היחיד המשמעותי של ארנה המוקדש לבעלה ישראל. הציור מוצג בדף זה לראשונה לרגל יום הולדתו ה- 100 של ישראל (ישראל נולד ב- 10 לנובמבר 1914) .

יותר על ישראל רובין


עורך ומתרגם מרומנית: צבי רובין
הערות ושאלות ניתן להפנות ל:
rubin.tzvi@gmail.com